Články

Nový bodový systém: Co vás připraví o řidičák?
Od ledna 2024 se změní výše pokut i přísnost trestů za velkou část dopravních přestupků. Jen výjimečně je postih menší, většinou se však zpřísnil. Největším strašákem je bezpochyby zákaz řízení, který řidičům nově hrozí třeba za nedodržení přikázaného směru.


4 asistenční systémy, které musí mít bezpečné auto
Automobilky, a hlavně jejich technologičtí dodavatelé, neustále přicházejí s novými asistenčními a bezpečnostními systémy. Zdaleka ne všechny se prosadí, některé však mají tak velký přínos, že se stávají standardem a součástí testů organizací jako je evropský EuroNCAP, americký institut IIHS nebo JNCAP v Japonsku. A následně často i povinnou výbavou ze zákona.


Vycouvání z řady aut je stres. Pomáhají kamery a senzory
Je to situace, která připomíná loterii a nemá jednoduché řešení. Na jedné straně musí řidič při couvání z parkovacího místa dát ostatním přednost a případná nehoda bude jeho vina. Když ale vedle něj stojí třeba velké SUV a nemá nikoho k ruce, nezbývá mu, než vyjíždět naslepo. Místo ohleduplného přibrzdění se od projíždějících aut navíc často dočká klaksonu.


Nouzové brzdění zabraňuje až polovině nehod, ukázala studie
Auta vybavená autonomním nouzovým brzděním se ve srovnání s vozy bez tohoto systému výrazně vzácněji účastní dopravních nehod a jejich posádky častěji uniknou zranění. Tvrdí to autoři mimořádně rozsáhlé studie, která zkoumala dopravní nehody v letech 2015 až 2020.


Konec velkých techničáků, méně byrokracie. Přehled letošních novinek pro řidiče
V průběhu roku 2023 postupně vejde v platnost velký balík změn v evidenci a registracích aut. Komunikace s úřady se zjednoduší majitelům nových, ojetých i historických vozů. První část novinek začala platit od 1. března, další bude následovat od 1. září a poslední přijde na řadu s koncem roku, od 1. ledna 2024.


Automatické brzdění už je povinné. Má ho i vaše auto?
Systém autonomního nouzového brzdění má za úkol předejít srážce s jiným autem, chodcem, cyklistou nebo jinou překážkou. Řidiče nejprve varuje zvukovou i grafickou signalizací, a pokud nereaguje, začne intenzivně brzdit, aktivuje výstražná světla nebo podle výbavy předepne bezpečnostní pásy a zatáhne všechna okna.


Proč vznikl projekt Testujeme asistenční systémy
Dnešní auta umí neskutečné věci. Když hrozí nehoda, sama zastaví nebo dokonce provedou vyhýbací manévr. Přivolají pomoc v nouzi. Nenechají vystoupit dítě do silnice, když zezadu jede auto. Poznají tmavě oblečeného chodce v noci. Vyrovnají smyk bez zásahu řidiče. Zabrání přejetí do protisměru. A spoustu dalšího. Asistenční systémy prokazatelně zachraňují spoustu životů. Jenže zároveň ne vždy fungují intuitivně a řada lidí jejich zásahy do řízení kategoricky odmítá.


Co umí a jak funguje nouzové volání eCall
Pokud se v moderním autě dostanete do nebezpečí, stačí jednoduše stisknout červeného tlačítko s nápisem SOS. Systém pojmenovaný eCall vás spojí s tísňovou linkou 112 a současně odešle data o voze. Při těžké dopravní nehodě pak umí automaticky přivolat záchranáře pomocí přesných GPS souřadnic.


Asistenční systémy vozidel a jejich funkce
Bezpečnost silničního provozu se stává v posledních letech stále důležitější. Tomu jdou naproti i moderní technologie, respektive aktivní a pasivní bezpečnost vyvíjená speciálně pro použití v automobilovém průmyslu. Prvky pasivní bezpečnosti, přestože se neustále modernizují, mají svůj daný počet a málokdy zaznamenáme jejich nárůst. Na scénu však řadu let přichází mnoho prvků aktivní bezpečnosti, a to v různých podobách od různých výrobců a automobilek. Snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti silničního provozu však nezajistí pouze plně vybavené vozidlo moderní technikou. Lidský faktor bude ještě významnou dobu ovlivňovat bezpečnost silniční dopravy. I proto bychom měli věnovat pozornost moderním bezpečnostním systémům uvnitř vozidel z hlediska jejich funkcí a správného ovládání řidičem. Pro znázornění vývoje moderních technologií v automobilovém průmyslu jsou zásadní 4 zástupci prvků aktivní bezpečnosti vozidla: ABS, ESP, Front Assist a Lane Assist.


Bezpečnostní pásy a jejich funkce
Bezpečností pásy patří k nejdůležitějším bezpečnostním prvkům automobilů. Řadí se mezi vnitřní prvky pasivní bezpečnosti vozidla, zajišťují ochranu posádky v případě nehody. Jejich cílem je udržet těla členů posádky na sedadlech a zabránit tak jejich nežádoucímu pohybu v původním směru a původní rychlostí jízdy vozidla při krizovém brzdění nebo nárazu. Nejznámější jsou tzv. tříbodové bezpečnostní pásy, které najdete na všech sedadlech současných sériových automobilů.


Úrovně autonomního řízení
Úrovně autonomních aut vychází z dokumentu organizace SAE (celosvětová organizace odborníků na dopravu). Základní princip v rozdělení do pěti úrovní spočívá ve vybavení vozidla asistenčními systémy, které zasahují do řízení vozidla během různých podmínek. Sériové automobily se dnes drží na stupni dva, ale pomalu se blíží k trojce. Možná by se mohlo zdát, že jsou plně autonomní vozidla už blízko, ale ve skutečnosti tomu tak ještě zdaleka není.


Stejná nehoda, diametrálně rozdílné následky
Nakolik jsou starší modely automobilů (ne)bezpečné? Počet usmrcených na 1 000 automobilů zúčastněných na nehodě hlášené PČR je v ČR u desetiletých vozidel 12x vyšší než v autech loňského data výroby


Jak je to s ABS a ESP a dalšími povinnými systémy
Bezpečnost silničního provozu se stává v posledních letech stále důležitější. Tomu jdou naproti i moderní technologie, respektive aktivní a pasivní bezpečnost vyvíjená speciálně pro použití v automobilovém průmyslu. Prvky pasivní bezpečnosti, přestože se neustále modernizují, mají svůj daný počet a málokdy zaznamenáme jejich nárůst. Na scénu však řadu let přichází mnoho prvků aktivní bezpečnosti, a to v různých podobách od různých výrobců a automobilek. Snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti silničního provozu však nezajistí pouze plně vybavené vozidlo moderní technikou. Lidský faktor bude ještě významnou dobu ovlivňovat bezpečnost silniční dopravy. I proto bychom měli věnovat pozornost moderním bezpečnostním systémům uvnitř vozidel z hlediska jejich funkcí a správného ovládání řidičem. Pro znázornění vývoje moderních technologií v automobilovém průmyslu jsou zásadní 4 zástupci prvků aktivní bezpečnosti vozidla: ABS, ESP, Front Assist a Lane Assist.


Světelná technika moderních automobilů
Na první pohled nám světelné asistenty i technologické novinky okolo světlometů usnadňují ovládání motorového vozidla, současně však také přispívají k vyšší bezpečnosti silničního provozu.


Řada systémů povinně od 2022
Evropská komise 17. května 2018 navrhla soubor povinných bezpečnostních norem pro všechna nová vozidla prodávaná v Evropské unii. Jednou z technologií je tzv. Inteligentní přizpůsobení rychlosti známé pod zkratkou ISA (Intelligent Speed Assistance/Adaptation). V návrhu je uvedeno, že povinnost výbavy bude od roku 2022. Odhaduje se, že při masovém zavedení, toto jediné opatření sníží počet mrtvých na evropských silnicích až o 20 % a počet kolizí o 30 %.
