Automatické brzdění už je povinné. Má ho i vaše auto?

Systém autonomního nouzového brzdění má za úkol předejít srážce s jiným autem, chodcem, cyklistou nebo jinou překážkou. Řidiče nejprve varuje zvukovou i grafickou signalizací, a pokud nereaguje, začne intenzivně brzdit, aktivuje výstražná světla nebo podle výbavy předepne bezpečnostní pásy a zatáhne všechna okna.

Automatické brzdění už je povinné. Má ho i vaše auto?

Autonomní nouzové brzdění dokáže zachránit situaci i na poslední chvíli.

Systémy automatického brzdění (FCA) se nejprve objevily v prémiových modelech a postupně se jako prvek volitelné výbavy dostaly i do nižších tříd. Evropská komise je zvažovala jako povinnou výbavu všech nových aut už během roku 2009, implementace poměrně drahého zařízení i do nejlevnějších aut ale v praxi trvala mnohem déle. Rozšíření autonomního nouzového brzdění pomohl i fakt, že se stalo součástí hodnocení bezpečnosti aut Euro NCAP.

Protože má tento systém potenciál zachránit velké množství životů, do jeho prosazování se zapojila dokonce i organizace OSN. Ta připravila základní pravidla a požadavky, k nimž se vybrané členské země přihlásily v roce 2019. Nejdříve se moderní podoba autonomního brzdění stala povinnou výbavou v Japonsku v roce 2020, státy Evropské unie se přidaly v roce 2022.

Jak FCA funguje?

Nouzové brzdění funguje ve třech fázích primárně na základě kamerového systému zabudovaného v čelním okně a radarových či ultrazvukových senzorů (které zároveň slouží jako parkovací asistent).

  1. V první fázi upozorní FCA řidiče, který se bez zjevné snahy dostatečně zpomalit blíží k překážce, vizuálně a akusticky. Tedy pomocí hlasitého signálu a výrazného varování na digitálním přístrojovém štítu nebo head-up displeji.
  2. Pokud řidič stále nereaguje, systém připraví brzdovou soustavu na plný výkon, předepne bezpečnostní pásy a preventivně zatáhne všechna okna, pokud jsou stažená. To vše za méně než jednu sekundu.
  3. Poté už dojde k samotnému nouzovému brzdění pro zabránění nárazu nebo alespoň minimalizaci následků. Jsou také aktivována výstražná světla jako varování pro ostatní řidiče.

První generace některých řešení poměrně často spouštěly falešný poplach, čímž vytvářely nepříjemné situace a řadu řidičů odradily. S každým rokem se ale zlepšuje citlivost v městském provozu, funkčnost ve vysokých rychlostech a plynulost brzdění v méně nebezpečných situacích, kdy je potřeba jen mírného přibrzdění. Přínosy systému tak převažují čím dál jasněji.

Zachráněné životy i ušetřené peníze

Podle statistik EU má nouzové brzdění potenciál zabránit většině nehod způsobených nedobrzděním, kvůli nimž zemře ročně kolem 10 000 lidí. Z toho je asi 40 % chodců. Velmi užitečná je ale i schopnost předejít nehodám s čistě materiálními škodami. Ty nejčastěji vznikají z důvodu nepozornosti v městském provozu, kdy je účinnost FCA nejvyšší. Dnes už umí řešit celou řadu situací.

  • Čelní kolize: Vůz včas zareaguje na prudce zpomalující, stojící nebo protijedoucí auta v jízdní dráze, navíc rozeznává i cyklisty a chodce.
  • Nehody při odbočování: Pokročilejší systémy při odbočování vlevo zabrání hrozící kolizi s protijedoucím autem, motocyklem nebo cyklistou.
  • Střety v křižovatkách: Systém zaznamenává i auta, cyklisty nebo chodce blížící se ze stran při průjezdu křižovatkou.
  • Změna pruhu: Při změně jízdního pruhu nebo předjíždění FCA automaticky zasáhne, pokud hrozí riziko kolize s protijedoucím autem, případně pokud řidič nevidí, že už je sám předjížděn.
Zpět