Články
Auta se na silnicích začnou vzájemně varovat
Dalším krokem na cestě k co nejmenšímu počtu obětí na silnicích a plynulému provozu jsou takzvané inteligentní dopravní systémy. Jsou to řešení, kdy auta komunikují s infrastrukturou kolem sebe, datovými centry i sama mezi sebou. Díky tomu mohou jejich řidiči získat cenné informace o dění v provozu. Automobilky tato řešení už pomalu začínají zavádět.
Užitečný pomocník hlídá, aby dítě nevystoupilo pod auto
I tak rutinní záležitost jako vystupování z auta může být nebezpečná, ať už pro posádku, nebo třeba projíždějícího cyklistu. Obzvlášť, když do hry vstupují děti. Jeden ze zajímavých asistenčních systémů z posledních let tyto situace dokáže ohlídat.
Měníte čelní okno? Pohlídejte si správnou kalibraci
Současná auta vybavená moderními asistenčními systémy často využívají kamery a další senzory za čelním oknem. Výměna poškozeného skla v takovém případě vyžaduje precizní přístup a servis by měl doložit, že nic nezanedbal. Řada lidí to ale neví.
Řidiči neumí používat asistenty a zmatkují, varují odborníci
V moderním autě s tuhou karoserií, řadou airbagů a chytrými asistenčními systémy je oproti starému vozu poloviční riziko, že dopravní nehoda skončí vážným zraněním, a pouze třetinová pravděpodobnost úmrtí. Jen málo řidičů ale ví, jaké technologie ve svém autě mají a jak se auto v krizové situaci zachová.
Spočítali jsme bezpečnostní systémy v autě. Jsou jich desítky!
Každý ví, že moderní vozy mají celou řadu asistenčních a bezpečnostních systémů, které mají za úkol zachraňovat životy, zdraví nebo alespoň plechy. Tipli byste si ale, kolik jich celkem je? A znáte je všechny? Podívejte se, s čím vším se můžete v současném autě seznámit.
Nový bodový systém: Co vás připraví o řidičák?
Od ledna 2024 se změní výše pokut i přísnost trestů za velkou část dopravních přestupků. Jen výjimečně je postih menší, většinou se však zpřísnil. Největším strašákem je bezpochyby zákaz řízení, který řidičům nově hrozí třeba za nedodržení přikázaného směru.
4 asistenční systémy, které musí mít bezpečné auto
Automobilky, a hlavně jejich technologičtí dodavatelé, neustále přicházejí s novými asistenčními a bezpečnostními systémy. Zdaleka ne všechny se prosadí, některé však mají tak velký přínos, že se stávají standardem a součástí testů organizací jako je evropský EuroNCAP, americký institut IIHS nebo JNCAP v Japonsku. A následně často i povinnou výbavou ze zákona.
Vycouvání z řady aut je stres. Pomáhají kamery a senzory
Je to situace, která připomíná loterii a nemá jednoduché řešení. Na jedné straně musí řidič při couvání z parkovacího místa dát ostatním přednost a případná nehoda bude jeho vina. Když ale vedle něj stojí třeba velké SUV a nemá nikoho k ruce, nezbývá mu, než vyjíždět naslepo. Místo ohleduplného přibrzdění se od projíždějících aut navíc často dočká klaksonu.
Nouzové brzdění zabraňuje až polovině nehod, ukázala studie
Auta vybavená autonomním nouzovým brzděním se ve srovnání s vozy bez tohoto systému výrazně vzácněji účastní dopravních nehod a jejich posádky častěji uniknou zranění. Tvrdí to autoři mimořádně rozsáhlé studie, která zkoumala dopravní nehody v letech 2015 až 2020.
Konec velkých techničáků, méně byrokracie. Přehled letošních novinek pro řidiče
V průběhu roku 2023 postupně vejde v platnost velký balík změn v evidenci a registracích aut. Komunikace s úřady se zjednoduší majitelům nových, ojetých i historických vozů. První část novinek začala platit od 1. března, další bude následovat od 1. září a poslední přijde na řadu s koncem roku, od 1. ledna 2024.
Automatické brzdění už je povinné. Má ho i vaše auto?
Systém autonomního nouzového brzdění má za úkol předejít srážce s jiným autem, chodcem, cyklistou nebo jinou překážkou. Řidiče nejprve varuje zvukovou i grafickou signalizací, a pokud nereaguje, začne intenzivně brzdit, aktivuje výstražná světla nebo podle výbavy předepne bezpečnostní pásy a zatáhne všechna okna.
Proč vznikl projekt Testujeme asistenční systémy
Dnešní auta umí neskutečné věci. Když hrozí nehoda, sama zastaví nebo dokonce provedou vyhýbací manévr. Přivolají pomoc v nouzi. Nenechají vystoupit dítě do silnice, když zezadu jede auto. Poznají tmavě oblečeného chodce v noci. Vyrovnají smyk bez zásahu řidiče. Zabrání přejetí do protisměru. A spoustu dalšího. Asistenční systémy prokazatelně zachraňují spoustu životů. Jenže zároveň ne vždy fungují intuitivně a řada lidí jejich zásahy do řízení kategoricky odmítá.
Co umí a jak funguje nouzové volání eCall
Pokud se v moderním autě dostanete do nebezpečí, stačí jednoduše stisknout červeného tlačítko s nápisem SOS. Systém pojmenovaný eCall vás spojí s tísňovou linkou 112 a současně odešle data o voze. Při těžké dopravní nehodě pak umí automaticky přivolat záchranáře pomocí přesných GPS souřadnic.
Asistenční systémy vozidel a jejich funkce
Bezpečnost silničního provozu se stává v posledních letech stále důležitější. Tomu jdou naproti i moderní technologie, respektive aktivní a pasivní bezpečnost vyvíjená speciálně pro použití v automobilovém průmyslu. Prvky pasivní bezpečnosti, přestože se neustále modernizují, mají svůj daný počet a málokdy zaznamenáme jejich nárůst. Na scénu však řadu let přichází mnoho prvků aktivní bezpečnosti, a to v různých podobách od různých výrobců a automobilek. Snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti silničního provozu však nezajistí pouze plně vybavené vozidlo moderní technikou. Lidský faktor bude ještě významnou dobu ovlivňovat bezpečnost silniční dopravy. I proto bychom měli věnovat pozornost moderním bezpečnostním systémům uvnitř vozidel z hlediska jejich funkcí a správného ovládání řidičem. Pro znázornění vývoje moderních technologií v automobilovém průmyslu jsou zásadní 4 zástupci prvků aktivní bezpečnosti vozidla: ABS, ESP, Front Assist a Lane Assist.
Bezpečnostní pásy a jejich funkce
Bezpečností pásy patří k nejdůležitějším bezpečnostním prvkům automobilů. Řadí se mezi vnitřní prvky pasivní bezpečnosti vozidla, zajišťují ochranu posádky v případě nehody. Jejich cílem je udržet těla členů posádky na sedadlech a zabránit tak jejich nežádoucímu pohybu v původním směru a původní rychlostí jízdy vozidla při krizovém brzdění nebo nárazu. Nejznámější jsou tzv. tříbodové bezpečnostní pásy, které najdete na všech sedadlech současných sériových automobilů.