Nouzové brzdění zabraňuje až polovině nehod, ukázala studie

Auta vybavená autonomním nouzovým brzděním se ve srovnání s vozy bez tohoto systému výrazně vzácněji účastní dopravních nehod a jejich posádky častěji uniknou zranění. Tvrdí to autoři mimořádně rozsáhlé studie, která zkoumala dopravní nehody v letech 2015 až 2020.

Nouzové brzdění zabraňuje až polovině nehod, ukázala studie

Povinné nouzové brzdění snižuje množství nehod i zranění.

Studie americké skupiny PARTS je výjimečná zejména svým rozsahem. Díky spolupráci s automobilkami i policií dokázala podle kódu VIN spojit informace ze systémů 2,4 milionu aut s úředními záznamy o 2,7 milionu nehod, kterých se tyto vozy účastnily. Data poskytli výrobci Honda, General Motors, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota i koncern Stellantis (značky Jeep, Chrysler, Dodge, Fiat, Peugeot, Citroën, Alfa Romeo, Maserati a další). Ti dohromady pokrývají celých 65 % trhu s osobními auty v USA a celkem zpřístupnili údaje o 47 milionech aut. Zkoumaly se vozy modelových let 2015-2020.

Výsledky primárně platí pro Spojené státy, tamní požadavky na bezpečnostní a asistenční systémy jsou nicméně velmi podobné jako v Evropské unii. Dodejme, že v roce 2020 se na amerických silnicích zranilo 2,3 milionu lidí a dopravní nehody si vyžádaly téměř 39 tisíc obětí.

Varování nestačí

Autoři se prozatím zaměřili pouze na schopnost asistenčních systémů nehodám zabránit, nesledovali tedy to, nakolik dokázaly zmírnit následky v případech, když ke srážce došlo. Stejně tak se s ohledem na náročnost zpracování dat zaměřili jen na určité situace, zejména náraz do vozu vpředu a vyjetí ze silnice. I tak jsou první výsledky velice zajímavé a počítá se s dalším výzkumem.

  • Auta vybavená varováním před nárazem spolu se systémem autonomního nouzového brzdění vykázala o 49 % méně nárazů zezadu do jiného vozu než auta bez těchto asistentů.
  • Počet všech zranění při těchto nehodách se snížil o 53 %. Počet nejvážnějších zranění a úmrtí poklesl o 42 %.
  • Auta vybavená pouze varováním před nárazem bez autonomního brzdění vykazovala jen o 16 % méně nehod a o 19 % méně zranění než auta bez asistenčních systémů.
  • Systémy se ukázaly účinné za všech podmínek, počet nehod dokázaly výrazně snížit i v noci (o 42 % oproti 49 % za dne) nebo na mokru a při špatném počasí (o 44 % oproti 49 % za sucha).
  • Spojení varování před vyjetím z pruhu se systémem aktivního udržení v pruhu snížilo pravděpodobnost dopravní nehody přibližně o desetinu a vážných zranění asi o 15 %.


Auta s aktivními systémy pro zabránění srážce tak dokáží nárazu předejít několikanásobně častěji než ta vybavená pouze varovnými systémy. Při nárazu zezadu do jiného vozu jde o polovinu všech nehod a zranění. Systémy pro udržení v pruhu prozatím neukázaly až tak vysokou účinnost, i tak byl ale dopad značný a mají potenciál zabránit mnoha úmrtím a nespočtu zranění a hmotných škod.

Zpět