Řidiči neumí používat asistenty a zmatkují, varují odborníci

V moderním autě s tuhou karoserií, řadou airbagů a chytrými asistenčními systémy je oproti starému vozu poloviční riziko, že dopravní nehoda skončí vážným zraněním, a pouze třetinová pravděpodobnost úmrtí. Jen málo řidičů ale ví, jaké technologie ve svém autě mají a jak se auto v krizové situaci zachová.

Řidiči neumí používat asistenty a zmatkují, varují odborníci

Pouze malá část českých řidičů dokáže předvídat, jak se jejich auto zachová v kr

Na nutnost osvěty v této oblasti společně upozornili zástupci Policie ČR, organizace BESIP, Centra dopravního výzkumu a Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR.

„Dnešní řidiči si kupují technologický zázrak. Auta jsou plná bezpečnostních systémů, řada z nich se v posledních letech stala základní výbavou. Valná většina řidičů však neví, co doopravdy umí a neumí, v jakých situacích pomůžou a kdy už to nevyřeší. Část lidí na asistenty spoléhá příliš, jiní zase nevyužívají jejich potenciál. I proto vznikl projekt asistencnisystemy.cz, který nabízí praktické kurzy zdarma a nenásilnou formou boří nejrůznější předsudky,“ uvedl Richard Gironi z Autoklubu ČR.

Dobrý řidič zná chování svého auta

Podle Jana Straky z policejního prezidia klesl počet usmrcených řidičů od roku 1993 i přes výrazný nárůst počtu aut na silnicích na třetinu, což je samo o sobě důkazem, že technický vývoj jde správným směrem.

„Víme, že se bezpečnost zvyšuje, nicméně vyvstávají související otázky – vědí vůbec řidiči, co mají ve vozidle? Ze zkušeností kolegů, kteří vyšetřují dopravní nehody, zjišťujeme, že ne úplně. Edukace je proto důležitá. Mnoho řidičů neví, jak jednotlivé systémy fungují a co jim při řízení udělají. Jestli třeba auto začne samo brzdit, sáhne do řízení a podobně. Z důvodu neznalosti pak mohou být zmatení. Další nebezpečí jsou řidič, kteří začnou na asistenční systémy spoléhat příliš. Fyzika je fyzika, a když do mokré zatáčky vletím stovkou, nic nezabrání tomu, abych tam auto neroztřískal,“ popsal Straka.

Jeho slova potvrdil i dopravní psycholog Michal Walter: „Na jedné straně mohou asistenční systémy velmi pomoci, zároveň ale dochází k poklesu řidičských schopností. Když se řidiči spoléhají, že technologie všechno zachrání, může docházet k výpadkům. Musíme proto přemýšlet, jak řidiče udržet v kondici, aby byli schopni převzít řízení ve chvílích, kdy asistenční systémy nepomůžou. To je reálný problém a jsem rád, že se řidičská populace edukuje i tímto směrem.“

Asistenti pomáhají, řidiči ale neví, jak fungují

Jednou z užitečných novinek, kterou řidiči najdou v každém novém autě, je systém nouzového volání eCall, jehož fungování názorně otestoval právě web asistencnisystemy.cz. Podle údajů hasičů v roce 2022 v České republice zaznamenal 9935 volání a 1059 výjezdů záchranářů – z toho ve 331 případech byl aktivován ručně a v 728 případech automaticky. Zatím údajně nebyl zaznamenán případ, že by byl záměrně zneužit, stává se ale, že je aktivován omylem. V takovém případě radí odborníci vyčkat spojení s operátorem a vysvětlit situaci, žádný postih za to nehrozí.

Pavel Havránek z Centra dopravního výzkumu upozornil, že bezpečnostní systémy v každém autě se mohou chovat jinak, a tak by se řidič vždy měl seznámit s jejich fungováním. „Jelikož nejsou jednotně certifikovány, mohou ve voze každé značky pracovat trochu jiným způsobem. Třeba fungování ABS a ESP dnes podle průzkumů dokáže přesně popsat asi 50 % řidičů, u nových bezpečnostních systémů je to však třeba jen 10 % a zbytek ví jen něco málo nebo nic. Přitom víme, že třeba systémy nouzového brzdění a udržení v pruhu mohou při správném používání zabránit i třetině všech smrtelných nehod,“ vysvětlil.

Stále se přitom najdou lidé, kteří nepoužívají ani tak základní systém jako jsou bezpečnostní pásy. Ty byly přitom vyhlášeny jedním z největších vynálezů 20. století, zachránily miliony lidí a prokazatelně chrání zdraví už od rychlosti 7 km/h. Přestupků spojených s poutáním naštěstí v čase ubývá, v roce 2022 jich policisté odhalili 28 920, ještě v roce 2009 to bylo více než dvakrát tolik. Obecně platí, že prvky pasivní bezpečnosti jako jsou právě pásy, airbagy či tuhost karoserie jsou už na tak vysoké úrovni, že je nelze zásadně vylepšovat. Proto se teď pozornost soustředí na aktivní systémy, které ovšem vyžadují vzdělanější řidiče.

„Data u veřejnosti ukazují až varovně nízkou znalost toho, co v autech je a jak to funguje. Nejen u pokročilých, ale i základních asistenčních systémů. Všechny snahy o vyšší bezpečnost jsou k ničemu, jestli budeme mít řidičskou kulturu, která mainstreamově všechny pomocníky vypíná, protože není ochotná seznámit se s jejich fungováním a přínosy. Přicházíme tím o velkou příležitost. Rádi bychom měli více řidičů, kteří berou asistenční systémy jako pomocníka, ale současně znají jeho limity a vždy jsou to především oni sami, kdo auto řídí,“ uzavřel Tomáš Neřold z organizace BESIP.

Dobrým začátkem ke zlepšení mohou být informace na webu asistencnisystemy.cz a praktická videa na profilech Testujeme asistenční systémy, která již na YouTube i na Facebooku nasbírala přes milion zhlédnutí.


Zpět