Měníte čelní okno? Pohlídejte si správnou kalibraci

Současná auta vybavená moderními asistenčními systémy často využívají kamery a další senzory za čelním oknem. Výměna poškozeného skla v takovém případě vyžaduje precizní přístup a servis by měl doložit, že nic nezanedbal. Řada lidí to ale neví.

Měníte čelní okno? Pohlídejte si správnou kalibraci

Asistenční systémy musí být pro správnou funkci přesně sladěné s předním sklem.

U aut vybavených asistenčními systémy jako je nouzové autonomní brzdění nebo adaptivní tempomat je po výměně čelního skla nezbytná kalibrace. Tento proces je předepsán přímo výrobcem vozu, vždy totiž dochází k určitému vychýlení a změně úhlu jednotlivých zařízení. Snaha ušetřit nebo nedostatečná kontrola může znamenat vážné nebezpečí.

Co mi hrozí?

V případě žádné nebo chybné kalibrace řidič riskuje dopravní nehodu. Může docházet k chybnému rozpoznávání vzdálených předmětů, špatné orientaci v prostředí a nepředvídatelnému chování. Již chybná kalibrace o 1 milimetr znamená 1 metr ve vnímání kamery na vzdálenost 100 metrů. To se může výrazně projevit hlavně u systému hlídání jízdních pruhů, adaptivního tempomatu nebo systému nouzového brždění.

Co bych si měl pohlídat?

V případě výměny čelního skla u vozidla s ADAS systémy musí zákazník vždy obdržet certifikát o kalibraci těchto asistenčních systémů. Zároveň by položka kalibrace měla být uvedena na faktuře. Nikdy se nespokojte se sdělením servisu, že sklo nainstaloval naprosto přesně a kalibrace tak již není nutná.

Jak se mám pojistit?

Na pojištění čelního skla v minulosti stačil limit 10-15 tisíc korun a pojišťovny ho v základu stále často nabízejí. Vzhledem k rostoucímu počtu povinných bezpečnostních systémů však náklady na materiál i práci neustále rostou. Zjistěte si proto u autorizovaného dealera, jaké jsou reálné náklady na výměnu čelního skla ve vašem voze, a podle toho zvolte výši krytí. Výjimkou není ani 40-50 tisíc korun.

Kdy je potřeba sklo vyměnit?

Oprava, neboli scelení, je možná jen pokud je poškození do velikosti cca 5 cm a nezasahuje do výhledu řidiče, do okrajů skla (musí být alespoň 5 cm od okraje) ani do oblasti snímaní asistenčních systémů. Drobné opravitelné poškození řešte co nejdříve, jinak výrazně snížíte pravděpodobnost úspěchu.

Musím do autorizovaného servisu?

V případě poškozeného skla není nutné navštívit autorizovaný servis. Na základě blokové výjimky Evropské komise může klient i u vozu v záruce navštívit nezávislého autoopravce, který disponuje patřičným vybavením a proškoleným personálem – to je důležité předem ověřit.

Mám vyměnit i stěrače?

Automobilky doporučují měnit stěrače pokud možno každý rok, v případě poškození čelního okna pak vždy. Opotřebované stěrače mohou poškrábat či jinak poškodit čelní sklo, zhoršit viditelnost a zvýšit riziko nehody.

Jak kalibrace probíhá?

Před zahájením celého procesu se proškolený technik přihlásí do systému kalibračního zařízení pomocí unikátní autorizace, která identifikuje vždy konkrétního technika. Je tedy vyloučené, aby kalibraci prováděl necertifikovaný mechanik. Jako první krok celého procesu ještě před demontáží skla načte aktuální stav řídící jednotky pro vyloučení případných chyb, které by znemožňovaly kalibraci.

„Samotná kalibrace obnáší odstranění případných těžkých předmětů z interiéru, dohuštění pneumatik, připojení vozu ke zdroji napájení, vyrovnání oproti desce kalibračního zařízení s přesností na desetiny milimetru, nastavení výšky kalibrační desky dle předpisu výrobce nebo naměření výšky podběhů kvůli případným náklonům. Kalibrační jednotka si následně sama vyhodnotí případný náklon a upraví parametry kalibrace. Po jejím dokončení dojde k vygenerování kalibračního protokolu, který potvrzuje úspěšnost celého procesu,“ popisuje Tomáš Čihák, obchodní ředitel společnosti Carglass.


Zpět