Proč vznikl projekt Testujeme asistenční systémy

Dnešní auta umí neskutečné věci. Když hrozí nehoda, sama zastaví nebo dokonce provedou vyhýbací manévr. Přivolají pomoc v nouzi. Nenechají vystoupit dítě do silnice, když zezadu jede auto. Poznají tmavě oblečeného chodce v noci. Vyrovnají smyk bez zásahu řidiče. Zabrání přejetí do protisměru. A spoustu dalšího. Asistenční systémy prokazatelně zachraňují spoustu životů. Jenže zároveň ne vždy fungují intuitivně a řada lidí jejich zásahy do řízení kategoricky odmítá.

Proč vznikl projekt Testujeme asistenční systémy

Test autonomního nouzového brzdění na polygonu v Sosnové

Pokud chceme počet úmrtí na silnicích v dohledné době dostat co nejblíž k nule, bez chytrých asistenčních systémů, které zmírní důsledky nevyhnutelných lidských chyb, to prostě nepůjde. Je na výrobcích aut, aby je co nejvíce zdokonalili a zpříjemnili jejich fungování, a na řidičích, abych se je naučili správně používat a přestali je automaticky vypínat jenom ze zvyku.

To všechno jsou důvody, proč vznikly stránky www.asistencnisystemy.cz a projekt Testujeme asistenční systémy. Abychom představili ohromnou šíři dnešních chytrých pomocníků a ukázali, jak jde jejich vývoj kupředu a k čemu se mohou hodit v praxi. Abychom řidiče motivovali je vyzkoušet a dát jim šanci – když už ne při každé jízdě, tak alespoň v určitých rizikových situacích. A také abychom motoristům dali příležitost říct, co jim na stávajících řešeních vadí, a upozornili na případné funkční nedostatky.

Téměř nikoho by dnes nenapadlo odpojit airbag nebo jezdit bez pásů. Jsou to technologie, které výrazně zvyšují bezpečnost, byť za cenu zdražení aut a někdy i mírného snížení komfortu. S asistenčními systémy je to podobné. Umí zabránit mnoha tragédiím, když se naučíme využívat jejich potenciál. Mají své slabiny, ale výhody převažují.

Typickým příkladem je systém pro udržení v jízdním pruhu. Na jednu stranu se nikdo nechce prát s volantem, když se na úzké silnici vyhýbá rozjeté Tatře. Když se ale člověk v Alpách příliš kochá nádhernými výhledy, může předejít srážce v protisměru. Stačí se ho naučit rychle vypínat a zapínat podle potřeby. I proto je důležité, aby ovládání bylo uživatelsky přívětivé, což ne vždy platí.

Statistiky každopádně mluví jasně. Například podle dat automobilky Subaru z japonského trhu vykazovaly vozy vybavené druhou generací systému EyeSight o 61 % méně čelních srážek a po zavedení třetí generace došlo k poklesu o dalších 44 %. Technologie jdou přitom rychle kupředu a s budoucí pátou generací tohoto systému chce Subaru snížit počet obětí ve svých autech do roku 2030 na nulu.

A kdo za naším projektem stojí? Nejsme žádní lovci senzací ani nekopeme za automobilový průmysl – jsme Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR. Sdružujeme instruktory bezpečné jízdy a polygony po celé České republice, kde se běžní řidiči i profesionálové učí zdokonalovat své řidičské dovednosti a ovládat svá auta. Naším jediným cílem je, aby na silnicích bylo stále bezpečněji a v autech seděli poučení řidiči.

Pokud se o asistenčních systémech chcete čas od času dozvědět něco zajímavého, sledujte nás na Facebooku, na YouTube a Instagramu. A pokud si chcete práci s asistenčními systémy vašeho auta vyzkoušet v bezpečném prostředí, sledujte tyto stránky, kde mimo zimní sezónu vypisujeme praktické kurzy pod dohledem zkušených instruktorů.

Zpět