<strong>ESC</strong> Electronic Stability Control ESC Electronic Stability Control

Systém ESC zvyšuje kontrolu nad vozidlem v krizových situacích, např. při rychlé jízdě do zatáčky nebo na kluzkém povrchu. V závislosti na jízdních podmínkách snižuje nebezpečí smyku a zlepšuje jízdní stabilitu. Systém pracuje při jakékoli rychlosti vozidla.
<strong>ESC</strong> Electronic Stability Control

Systém ESC spolupracuje i s dalšími elektronickými asistenty, jsou to např. systém ABS či ASR.

ESC se aktivuje automaticky po otočení klíčku v zapalování. Porovnává skutečný směr jízdy vozidla zaznamenaný snímačem odchýlení od kurzu, snímačem podélné a boční akcelerace a snímačem rychlosti kol se zamýšleným směrem jízdy jakým chce jet řidič. Zamýšlený směr je vyhodnocován snímačem natočení volantu (díky snímači úhlu natočení volantu umístěného pod volantem), snímačem polohy plynového pedálu a spínačem brzdového světla. V případě potřeby systém eliminuje rozdíly.


Pohyb volantem (řízení) a směr jízdy se pomocí inteligentních senzorů porovnávají 25krát za sekundu. V případě odchylek sníží ESP točivý moment motoru a přibržďuje jednotlivá kola. Pomáhá tak řidiči zabránit tomu, aby vozidlo dostalo smyk. Přibrzděním příslušného kola je vozidlo opět uvedeno do stabilní jízdní polohy. U přetáčivého vozidla (smyk zadní nápravy) se přibrzďuje převážně vnější přední kolo, u nedotáčivého vozidla (smyk přední nápravy) se přibrzďuje vnitřní zadní kolo. Když je systém aktivní, tedy „zasahuje do řízení“, na palubní desce se objeví a zabliká příslušný varovný indikátor.

Systém ESC je od listopadu 2014 povinný u každého v Evropské unii prodávaného vozu. Celosvětově je systémem ESC vybaveno cca 82 % nových automobilů. Systém ESP zabraňuje vzniku až 80 % nehod způsobených smykem.